DSC04706_web
Lelystad, 2 november 2014, eerste leraren treffen.

Zoals zoveel organisatorische dingen…het lijkt allemaal zo eenvoudig vóórdat je er aan begint! Maar daar hebben we weinig last van gehad, de organisatie lag in handen van Louis Fraanje en dat was te merken ook, chapeau bas Louis! De doelstelling was een leraren en assistent-leraren treffen binnen de Pencak Silat stijlgroep waarbij een zestal leraren de gelegenheid gegeven werd om een korte introductie training van hun systeem te verzorgen.

pencak_1_web
DSC04654_web
Dit alles ter vermeerdering van kennis en inzicht van de genodigden die door de beperkte voorzieningen tot ruim dertig deelnemers werden beperkt. Direct al bij binnenkomst voor aanvang, tijdens de begroetingen van elkaar, viel het enorme enthousiasme van de deelnemers op. Van heinde en verre kwamen ze. Op dat moment weet je al zeker: ‘met deze deelnemers kan de dag niet meer stuk’.
DSC04643_web
Na wat korte inleidingen waarin eenieder welkom werd geheten en het initiatief geprezen werd vertelde de voorzitter NFK nog dat hij al kort na oprichting van de NFK, een stijlgroep Pencak Silat bovenaan zijn verlanglijstje had staan. Niet alleen de vechtkunst maar ook de historische verbondenheid Indonesië – Nederland en de ‘Culturele Umwelt’ van de Pencak spelers zouden gekanaliseerd, behouden en gekoesterd kunnen blijven binnen de Federatie. Een belangrijke taak voor een Krijgskunsten Federatie die als enige in Nederland, Cultuur als een van de (drie) hoofddoelstellingen kent.
DSC04687_web
Achtereenvolgens waren er trainingen van Paul Rovers (Poras Jokotole Naga Putih), Patrick Joosten (Keramat – Pukulan Kemayoran), David Partowihono (Sedulur Budi Asli) samen met Henri Otgaar (Panca Sila), Louis Fraanje (Setia Hati “Anoman”), Richard Alexander (Pukulan Mengalir Selatan) en Ronald Hartman (PDT Bukti Negara). Met grote kundigheid zetten de leraren hun systeem neer en je kon zien dat ze in de voorbereiding goed overwogen hadden welke technieken, gegeven de beperkte tijd, op zijn plaats zouden zijn. Het geheel las als één boek met vijf op elkaar aansluitende hoofdstukken, alle hulde voor deze leraren dus!
DSC04690_web
Ook bijzonder leuk was dat de heer Rein Rellum als zeer oudgediende en dito ervaren Pencak Silat leraar tijd gevonden had om ons gezelschap niet alleen te inspireren met zijn aanwezigheid maar ook om hem overal ter zake kundige aanwijzingen te zien geven. In gesprekjes met hem ervoer je niet alleen de beminnelijkheid van de oudere leraar die gebaseerd op levenswijsheid en ruime ervaring zijn kennis en kunde wil delen maar ook een leraar die vol elan nog steeds de queeste naar broederschap binnen de Pencak levend wil houden. Enthousiasme binnen dit gezelschap is zeker niet leeftijdgebonden!
pencak_2_met_rein_van_rellum
De trainingen werden moeiteloos aaneengepraat door Louis Fraanje, die als volleerd theaterspeler grappen, grollen en zakelijke informatie aaneenspon maar daarnaast ook een ijzeren regie wist te handhaven. Ook zag hij tussendoor nog mogelijkheden om als ‘majoor Kees’ tijdens de trainingen de deelnemers op reeksen push ups te vergasten, maar ook hier weer met een niet te evenaren gevoel voor humor!
DSC04693_web
Er werd hard en met plezier getraind en er werd zoals Louis dat zou zeggen ‘heel wat afgeleld’ in Leliestad. Dat gebruik van de term ‘lellen’ (stoten, slaan) is weer zo’n typisch gebruik bij sommige oudere Indische Nederlanders die vaak nog oude in de Nederlandse taal inmiddels gedateerde woorden en uitdrukkingen gebruiken…heerlijk toch…op zich al cultuur van de bovenste plank. Het heeft iets ontwapenends, zelfs als het over ‘lellen’ gaat.
DDSC04695_web
Na afloop van een zeer geslaagde training met 24 man aan een lange tafel te Zeewolde Aziatisch onbeperkt eten en we hebben het er goed van genomen! Dit alles vormt een combinatie van vechtsport, cultuur, ontspannen samenzijn en verbroedering, met zeer grote dank aan Louis Fraanje: het kan gewoon niet beter!
DSC04692_web
Op de terugreis naar Den Haag verzuchtte de voorzitter NFK aan Guru Besar Bijl nog: “wat een schitterende dag Henk, weer dat ongelooflijke enthousiasme en die esprit, onze Pencakkers zijn hard bezig de hart en ziel van de NFK te veroveren of misschien zelfs te vormen, wat doet me dat een plezier!”.
DSC04698_web
Iedereen bedankt voor een geweldige dag!
DSC04700_web

DSC04702_web