Welkom Silat Barongsai uit Breda (SBB) onder de bezielende leiding van Guru Patrick Vernack!

Logo Silat Barongsai

De naam Silat Barongsai is de naam van de vereniging en dus niet de oorspronkelijke benaming van de stijl (aliran), de verenigingsnaam is gekozen als een ode aan de eerste leraar Peh Tang Kiam. Hij was Kuntao grootmeester en grondlegger van de vechtkunst die door SBB wordt beoefend. Silat Barongsai bevat technieken voor het gewapend en ongewapend gevecht waarbij functionaliteit en economie van beweging altijd boven ‘schoonheid of sier’ gaat.

Het SB is een volledige en uitvoerige stijl, een traditionele en door de eeuwen heen uitgefilterde functionele vechtkunst. Tot op heden is er dan ook geen noodzaak gebleken om iets vanuit andere vechtkunsten aan het originele leerplan toe te voegen.

In de stijl zitten twee belangrijke hoofdstromingen verwerkt, de “punt en cirkel” technieken van het Sundanese Silat en de meer “recht-toe-recht-aan” Pukulan Betawi technieken. Deze zijn verweven in een serie Asli Langkahs die al sinds jaar en dag de basis vormen van de stijl. In vergelijking met de meeste stijlen onderscheidt de Barongsai-stijl zich onder meer door een natuurlijke stand van de vuisten bij het stoten, het synchroon werken met handen en voeten en de wijze waarop lage technieken, zoals rol-, val- en veegtechnieken, worden uitgevoerd.

foto Silat Barongsai

Naast de vele belangrijke namen in hun geschiedenis is Paatje Beijnon van groot belang geweest binnen het doorgeven van de Barongsai en met name voor de introductie in Nederland. Hij koos voor een traditionele benadering van het silat, in de geest van de traditionele guru’s in Indonesië en heeft daarbij nooit concessies willen doen aan de puurheid van de technieken die voor de stijl zo kenmerkend zijn.

Wanneer je de site van SBB bestudeert dan missen we helaas wat foto’s maar je ziet wel dat de geschiedenis er gekoesterd wordt, veel- en interessante achtergrond informatie en helaas teveel om binnen deze korte welkomstgroet te vermelden. Daar staat natuurlijk tegenover dat u maar één copy/paste verwijderd bent van al dit moois: www.silatbarongsai.nl

O ja, en wat die draken betreft, krokodillen- en apen technieken kennen we inmiddels maar de Barongsai kenmerkt zich door de techniek van de drakenstaart en die kennen we nog niet en dat maakt ons dan ook zeer nieuwsgierig! Laat hem ons bij gelegenheid maar eens zien Silat Barongsai en nogmaals van harte welkom!